Godisautomaten som levererar elbilar

Alla har väl någon gång i livet provat att gå till den där godisautomaten, stoppat i en peng för att få en chokladkaka.

Kina har tagit konceptet lite längre, där kan man nu gå till en automat, ”stoppa i en peng”, och då får man, inte en chokladkaka, utan en elbil. ”Automaten” är en åtta våningar hög byggnad fylld med elbilar. En hissanordning levererar elbilen till kunden, precis som i en vanlig varuautomat. Man får inte behålla den, det är en hyrbil. En tvåsitsig stadsbil som man får betala omkring 25 kronor för tre timmar för. Priset är så billigt att det kostar mindre att hyra elbilen än att betala för bensinen till familjebilen.

Kina har döpt systemet till just ”godis” eller en variant på det engelska ordet ”Candy”.

När batterierna börjar ta slut kör man bara till närmaste automat, lämnar bilen med tomma batterier, och får en ny med fulladdade. Bilarna är enkla elbilar som kostar omkring 30,000 kronor i inköp, dom har betydligt längre livslängd än vanliga fossilbilar och betydligt lägre underhållskostnader och drifts kostnader.

Att både hitta till automaterna och att hitta runt i stan är enkelt. Man laddar ner ett gratis GPS guidning program från webben, mobilens GPS vet var den befinner sig, man markerar destinationen och systemet ”pratar” föraren till målet, och vet samtidigt var alla trafikstockningar finns och guidar föraren runt dom.

Det låter så här, fast på kinesiska. GPS – ta högerfilen, fortsätt över bron, beredd svänga höger, 300 meter. GPS – sväng höger, 50 meter. GPS – fortsätt rakt fram, 1 kilometer. GPS – max hastighet 40 Km/tim, sakta ner. GPS – 300 meter, sväng vänster. GPS – 100 meter, sväng vänster. GPS – 200 meter, parkering höger. GPS – Du är framme.

Dessa elbilar, antingen dom är hyrda eller privatägda, har dessutom stora förmåner, som att kunna köra in på gågator och parkera gratis, köra i bussfiler, ibland egna körfiler. Det är så Kina styr över bilismen från den klassiska fossilbilen till modern teknologi. Man gör det attraktivt både när det gäller kostnader, rent praktiskt och bekvämt. Den svenska metoden är att driva upp kostnaderna med straff skatter och avgifter och att tvinga fram förändringar med lagstiftning som stöds av höga böter.

Sverige motarbetar en sådan utveckling som i Kina med en gammaldags lag och regelverk. Troligtvis därför att staten och lokala myndigheter gjort sig beroende av inkomster från nedsmutsningen som fossilskatter, CO2 skatter, energiskatter, bensin skatter, trängselskatter och böter.

Artikeln är Public Domain och kan helt eller delvis återges med angivande av källa i form av en länk.